تا چند سال قبل هیچ قاعده و قانون خاصی برای عکس کودک وجود نداشت، اما با گذشت زمان و پیشرفت علم عکاسی بسیاری از متخصصان با جمع‌آوری اطلاعات مختلف، اقدام به پایه گذاری اصول عکاسی کودک کردند. معمولا، کودکان به دلیل انرژی زیادشان و جنب و جوشی که دارند، تمایل به ژست گرفتن ندارند و این موضوع کار را برای عکاس سخت می کند.

به همین دلیل برای عکاسی از کودکان باید بسیار صبور بود و منتظر بهترین عکس‌العمل آن‌ها ماند. بعضی از عکاس‌ها معتقدند که بهتر است هنگام بازی کردن از کودک عکس گرفت؛ چراکه در آن لحظه تمام احساساتشان قابل لمس است و می‌توان خنده و شادی را در چهره معصوم آن‌ها دید و به ثبت رساند. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه عکس گرفتن از کودکان آشنا کنیم و چند نکته در این مورد بگوییم. با ما تا انتهای این مطلب از سری مقالات وبلاگ کوچک استودیو همراه باشید.

 

قدم اول در عکاسی کودک

قدم اول در عکاسی کودک به همراه داشتن تجهیزات و وسایل مورد نیاز است.

 

یک سه پایه کوتاه

 

چون قد کودکان کوتاه است، برای گرفتن عکس از آن‌ها باید به صورت دو زانو نشست، اما خب بهتر است از یک سه پایه کوتاه استفاده کنید. چرا که اینکار باعث افزایش تمرکز شده و کمتر به پاهای عکاس فشار وارد می‌شود. سعی کنید سه پایه را به گونه‌ای قرار دهید که کمی از قد کودک پایین‌تر باشد؛ البته، این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد.

 

وسایل بازی

 

قبل از هرچیز یک عکاس کودک نیاز به صبر، حوصله و فراهم کردن تجهیزات لازم دارد. معمولا، کودکان علاقه خاصی به اسباب‌بازی دارند و وجود آن‌ها می‌تواند هم آن‌ها را سرگرم کند و هم عکس را زیباتر جلوه دهد. شما می‌توایند از عروسک و اسباب‌بازی‌ها موقع عکاسی استفاده کنید.

 

فلاش و رفلکتور نور

 

اگر قصد پرفتن عکس کودک در خانه یا محیط‌های بسته داشته باشید، بهتر است برای نورپردازی از فلاش و رفلکتور استفاده کنید. چون نورپردازی یکی از مهمترین فاکتورها در عکاسی است و عدم استفاده از نور مناسب می‌تواند کیفیت عکس را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

 

عکاسی کودک

قدم دوم

اکنون که با تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی کودک آشنا شدید، بهتر است به بحث اصلی بپردازیم. عکاسی از کودک باید طبق اصول خاصی انجام شود .

 

آشنایی با روحیات کودک

 

بهتر است قبل از اینکه شروع به عکاسی کنید با کودک ملاقاتی داشته باشید تا با روحیات او آشنا شوید. این امر کمک زیادی به شما می‌کند تا با دیدی باز برای عکاسی آماده شوید. اگر کودکان علاقه‌ای به صحبت کردن با شما نداشتند، می‌توانید از والدین او بخواهید تا از خلقیاتش به شما بگویند و راحت تر باهم ارتباط یرقرار کنید.

 

پشت زمینه را از قبل آماده کنید

 

شما می‌توانید هنگام آشنا شدن کودک با محیط عکاسی از فرصت استفاده کنید و پس زمینه عکس را آماده کنید. مثلا اگر در استودیو حضور داشته باشید می‌توانید فلاش‌ها و رفلکتورها را تنظیم کنید، اگر قرار است از صندلی یا تخت برای ایده عکاسی استفاده کنید بهتر است آن‌ها را در نزدیکی خودتان قرار دهید تا برای آوردن آن‌ها مجبور به ترک صحنه نشوید.

 

ژست را با سیستم پاداش مشخص کنید

 

مهم ترین نکته در اصول عکاسی کودک تعیین ژست است. اما، کودک ها اغلب علاقه‌ای به اینکار ندارند و در برابر ژست‌های پیشنهادی مقاومت می‌کنند. برای اینکار کافیست به آن‌ها وعده پاداش دهیم. به طور مثال، از آن‌ها بخواهیم که اگر به درستی ژست بگیرند به آن‌ها یک خرس عروسکی زیبا هدیه خواهیم داد. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای از اینکار برای پیش‌بردن امور مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

 

هر لحظه منتظر شکار لحظه‌ها باشید

 

یک عکاس حرفه‌ای در هرجایی که باشد به دنبال شکار لحظه‌ و گرفتن شات‌های حیرت‌انگیز است. کودکان همواره حرکات جذاب و منحصربفردی از خود نشان می‌دهند؛ این حرکات می‌توانند باعث خلق آثار هنری زیبا و ماندگار شوند پس یک عکاس حرفه ای آماده به ثبت رساندن این لحظات خواهد بود.

 

کودک را بخندانید

 

هیچ چیز زیباتر از این نیست که شاهد خنده‌های شیرین و از ته دل کودکان باشیم. که دقیقا یکی از اصول عکاسی کودک این است که احساسات لطیف آن‌ها را به ثبت کنید. برای اینکار کافیست تا با آن‌ها بازی کنید و یا حرکاتی انجام دهید که موجب خنده آن‌ها شود. این کار ساده ای خواهد بود چراکه کودکان قادرند به هرچیز کوچکی از ته دل بخندند.

 

هنگام بازی کردن از آن‌ها عکس بگیرید

 

کودکان هنگامی که مشغول بازی هستند، انگار در یک دنیای دیگری قرار دارند و تمام احساسات و عواطف آ‌ن‌ها را میتوانیم ببینیم و هیچ چیز بهتر از این نیست که از این احساسات واقعی عکس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *